Nå nya höjder i ditt hoppande och ha kul på studsmattan. Här får du tips på trampolintricks för både nya och erfarna hoppare.

Har du tillgång till en studsmatta? Grattis – då har du alltid något att göra samtidigt som du blir smidig och stark. Det är dags att utveckla din studstalang, ha kul och imponera på både dig själv och kompisarna. Vi bjuder på sex olika tricks med varierande svårighetsgrad – så upp på mattan och häng med!  

Kanonkulan
Kanonkulan är ett kärt och välkänt hopp som du säkert redan har gjort från bassängkanten. Principen är enkel, du kryper ihop till en liten ”kula” och rätar ut dig innan du landar på mattan igen.  

Så här gör du kanonkulan:

  • Börja med att hoppa upp och ner på mattan och hitta en bra rytm.
  • När du är högst uppe i hoppet, så drar du benen mot magen, samtidigt som dina händer nuddar knäna.
  • Räta sedan ut dig igen och landa på fötterna.

Svårighetsgrad: Enkel

Snurra ett halvt varv
Det kan låta lite tamt att ”bara” snurra ett halvt varv i luften, men låt dig inte luras. Det här hoppet ökar din kroppskontroll och hjälper dig att hantera hoppets kraft.

Så här snurrar du ett halvt varv:

  • Starta med grundhoppet, upp och ner, tills du har bra höjd.
  • Snurra kroppen ett halvt varv i upphoppet och landa i den nya positionen på mattan.
  • Gör ett eller två grundhopp emellan.
  • Snurra sedan ett halvt varv igen så du hamnar i din utgångsposition.

Svårighetsgrad: Enkel

Sittande kryss
Namnet är förvirrande, men konsten med det här tricket är faktiskt att ”sitta i luften” samtidigt som du formar ett stort kryss. Rörelsen är inte avancerad, men tänk på att det krävs smidighet och rörlighet.

Så här gör du ett sittande kryss:

  • Inled med ett par höga grundhopp i en takt som du trivs med.
  • Prova att sträcka ut armar och ben i luften, så att du formar ett stort kryss med din kropp.
  • När du känner att du har koll på dina krysshopp, skjut fram benen i 90 graders vinkel, som om du skulle sätta dig på en pall med benen rakt ut åt sidorna.
  • För ner dina armar, så att de nuddar benen, och sträck sedan upp armarna igen.

Svårighetsgrad: Medel.

Rumptricket
Rumptricket handlar egentligen mer om att landa än om att hoppa. Du landar på rumpan och trycker dig tillbaka till stående med hjälp av händerna och kraften i hoppet. Den största utmaningen är att släppa kontrollen, men lita på din kropp och var trygg i att du landar mjukt.

Så här gör du rumptricket:

  • Starta med grundhoppet och se till att du får en hög och fin studs.
  • När du är på väg att landa, drar du upp dina ben, som om du skulle sätta dig på studsmattan, och landar på rumpan.
  • I uppstudsen som blir efter ”rumplandningen”, tar du hjälp av händerna och trycker dig tillbaka till stående igen.

Svårighetsgrad: Medel

Kullerbytta och framåtvolt  
Kan du göra en kullerbytta på studsmattan är du på god väg att göra en framåtvolt. Skillnaden mellan en kullerbytta och en framåtvolt är att du i volten hoppar betydligt högre och inte sätter händerna i mattan. Var rädd om dig och stressa inte fram en volt utan tänk på din säkerhet.

Så här gör du kullerbytta och framåtvolt:

  • Börja med att göra en vanlig kullerbytta på studsmattan så att du får öva på känslan.
  • Prova att lägga till en liten studs, alldeles innan du sätter händerna i mattan, och fortsätt att öva.
  • När du är trygg i kullerbyttan, så ökar du kraften i studsen, tills att du känner dig säker nog att inte ha händerna i mattan. Tänk på att du behöver ha en rejäl studs för att hinna snurra runt på ett säkert sätt.

Svårighetsgrad: Avancerad

Stå på händerna
Ett elegant trick som handlar om att våga och att gilla känslan av att världen är upp och ner. Föreställ dig att du ska stå på händer mot en vägg, men att väggen försvinner, och du slår runt ett helt varv.

Så här står du på händerna:

  • Sätt händerna på mattan och sparka upp benen så du får en känsla för övningen.
  • När du känner dig redo, ta sats och gör ett kraftigare upphopp, innan du sätter händerna på mattan och använder kraften för att snurra runt.
  • Tänk på att hela tiden jobba kontrollerat så att tricket utförs säkert.

Svårighetsgrad: Avancerad