Studsande barn är lyckliga barn – det hör man tydligt på skratten när kompisarna samlas på studsmattan. Lär dig mer om hoppandets alla fördelar och inspireras till nya trampolinaktiviteter för hela familjen.

Att hoppa studsmatta är inte bara ett roligt sätt att leka och umgås, det ger riktigt bra träning också. När du har studsat kroppen trött kan du softa på mattan, meditera eller plocka fram kritorna. Det finns alltid något att göra med en studsmatta i närheten.

Fem fina fördelar

Ta hand om din kropp, det finns flera hälsosamma fördelar med att hoppa studsmatta:

Du håller dig i form

Att hoppa studsmatta är ett grymt bra sätt att hålla sig i form. Studier visar att en timme på studsmattan förbränner mer energi än en timme i joggingspåret. Hemligheten bakom den effektiva träningen ska vara växlingen mellan tyngdlösheten i hoppet och ansträngningen vid landningen på mattan.

Ditt skelett blir starkare

Aktiviteter som innehåller hopp och stötar hjälper till att stärka ditt skelett och förebygger benskörhet. Att studsa på studsmatta är alltså en bra idé för både små och stora kroppar.

Du får glada fötter och ben

Det är mer skonsamt för dina fötter, ben och leder att mjukt studsa på en trampolin, än att träna på ett hårt underlag. Du minskar risken för överbelastning och smärta samtidigt som kroppen svettas ordentligt.  

Du förbättrar din balans

Att hålla igång på studsmattan är superbra för balansen eftersom du stimulerar öronens balansorgan. Bättre balans ger dig också ökad kroppskontroll vilket hela din kropp kommer att tacka dig för.

Dina muskler får jobba

Det är inte bara konditionen som får bekänna färg på studsmattan. Dina muskler får också gå en riktig match och du tränar främst mage, ben, lår och rumpa.

Boka hopp på någon av våra trampolinparker i Umeå, Örebro eller Malmö.

Fem fiffiga fix

Låt dig inspireras till nya favoritaktiviteter, här kommer fem fiffiga fix på mattan:

Få bollkoll

Prova att slänga in en boll eller två i studsandet och se vad som händer. Kasta upp bollen och öva på att fånga den samtidigt som du hoppar. Om ni är två som kör så testa att kasta bollen mellan varandra. Skyddsnätet fungerar som en smart bollfångare, så det är bara att ösa på. Använd gärna mjuka skumgummibollar och undvik att kasta mot ansiktet.

Vem minns mest?

Öva upp ditt minne samtidigt som du lär dig nya trix.  Samla familjen eller kompisarna och kör en åt gången på mattan. Den första hopparen gör ett trix, som att till exempel hoppa på ett ben. Nästa hoppare ska då hoppa på ett ben och sedan lägga till något eget, som att studsa på rumpan.

Varje hoppare lägger hela tiden till ett trix och det gäller att hoppa serien från början. Om man glömmer ett trix eller gör trixen i fel ordning åker man ut. Den hoppare som är kvar sist vinner.

Hoppa så det hörs

Att hoppa till musik är fantastiskt roligt och ger dig lust att prova nya rörelser. Musiken får dig att orka mer och passar särskilt bra när du ska hoppa för att träna.

Hitta ditt inre lugn 

Pausa leken och träningen och använd mattan för att koppla av. Det är väldigt rogivande att lägga sig på rygg på en matta och låta blicken vandra i det blå. Är ni flera kan ni räkna fåglar tillsammans eller kanske hitta fantasifigurer bland molnen. För dig som gillar att meditera är studsmattan ett mjukt och behagligt underlag som ger kroppen vila medan själen finner ro.

Så många fördelar med att hoppa studsmatta! Du är välkommen att boka hopp på någon av våra trampolinparker i Umeå, Örebro eller Malmö.